Social Vulnerability and Influence on Child Development
Keywords:
Escolaridade. Desenvolvimento Infantil. Desigualdade econômica. Vulnerabilidade social. Avaliação em SaúdeAbstract
This study aims to evaluate the levels of social vulnerability and how they influenced the child development of students of a municipal school in southwestern Paraná. This is an exploratory field study with a quantitative approach through the application of questionnaires to parents or guardians of students enrolled in the granting institution, aged from 6 to 11 years, 11 months and 29 days, who agreed to participate in the research. The questionnaires used were: the Paraná Family Vulnerability Index, Brazil Economic Classification Criterion anda questionnaire to assess child development, prepared by the researcher. Regarding the statistical analysis, the data were initially submitted to the Bartlett normality test (p-valueof 0.320), and subsequently, the variables of the Brazil Economic Classification Criterionwere subjected to multiple comparison with the Vulnerability Index, using the Tukey test. Regarding the results of the study, it was observed that the predominant economic classeswere B2 and C2 characterized as families with monthly incomes of R$ 4,852.00 and R $1,625.00, respectively, and the social vulnerability index of families was 0.317. These data corroborate the vulnerability of the state of Paraná which, in the last evaluation, presented anindex of 0.252. Regarding child development, there was the absence of milestones in certain domains and association between the lowest level of education of the head of household with the vulnerability index (p-value 0.000). It is also noted the indispensability of public policies that aim to reduce inequalities and social vulnerabilities, significantly improving theliving conditions not only of children, but of the population in general.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2020-03-04
How to Cite
Tonello, A., & Cavalheiri, J. C. (2020). Social Vulnerability and Influence on Child Development. Revista Paranaense De Desenvolvimento - RPD, 40(137). Retrieved from https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/1021
Issue
Section
Artigos
License
O(s) autor(es) transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Paranaense de Desenvolvimento, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
