The Urban Mobility Plan and the Integrated Transport In Curitiba: an analysis of public accessibility policies

Authors

  • Marcus Vinicius Gonçalves da Silva Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Amanda Cristina Pasqualini Peron Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Antonio Gonçalves de Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Simone Aparecida Polli Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Keywords:

Urban Mobility. Urban planning. Public policies. Accessibility.

Abstract

This article presents an overview analysis of the Curitiba’s Urban Mobility and Integrated Transport Plan (PlanMob), discussing the actions taken from 2008, the year of its adoption, to 2015, in order to identify the attention given to the issue of accessibility. In this way, this article highlights the municipal policies regarding accessibility, in compliance with the goals set out in the PlanMob. Methodologically, the research approach is descriptive and analytical, based on documentary sources and bibliographic procedures, by collecting data from the municipal executive and legislative branches. As a result, in terms of accessibility, it was found that there are strengths and weaknesses that characterize this theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Vinicius Gonçalves da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Graduação em Administração pela Universidade Estadual do Paraná, Apucarana, Paraná, Brasil. Especialista em Gestão Pública pela Universidade do Centro-Oeste, Guarapuava, Paraná, Brasil. Mestrado em Planejamento e Governança Pública pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Gestão Urbana pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Amanda Cristina Pasqualini Peron, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Graduação em Direito pela Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, Santa Catarina, Brasil. Mestranda em Planejamento e Governança Pública pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil. Atualmente é advogada da Prefeitura Municipal de Quatro Barras, Paraná, Brasil.

Antonio Gonçalves de Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil. Graduação em Direito pela Faculdade Dom Bosco, Curitiba, Paraná, Brasil. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo, Brasil. Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Atualmente é professor no Programa de Pós-Graduação em Administração e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Governança Pública da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Simone Aparecida Polli, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil. Mestre e Doutora em Planejamento Urbano e Regional pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. Atualmente é professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Published

2017-07-03

How to Cite

Gonçalves da Silva, M. V., Pasqualini Peron, A. C., Gonçalves de Oliveira, A., & Polli, S. A. (2017). The Urban Mobility Plan and the Integrated Transport In Curitiba: an analysis of public accessibility policies. Revista Paranaense De Desenvolvimento - RPD, 38(132), 149–162. Retrieved from https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/825