Geographical indication: a way to economic growth for Nazaré das Farinhas and Maragogipinho - Bahia

Authors

  • Adriano Alves de Rezende Professor do Departamento de Ciências Econômicas da Universidade Estadual de Santa Cruz.
  • Marcelo dos Santos da Silva Universidade Estadual de Santa Cruz, Departamento de Ciências Econômicas. Rodovia Jorge Amado Salobrinho 45662900 - Ilhéus, BA - Brasil
  • Lindomar Pegorini Daniel Universidade do Estado de Mato Grosso, Campus de Sinop, Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas - FACISA. Avenida dos Ingás - 3001 Jardim Imperial 78555000 - Sinop, MT - Brasil

Keywords:

Nazaré das Farinhas. Maragogipinho. Artisanal prodution. Geographical Indication

Abstract

With the increasing competitiveness in all markets, applying a distinctive sign to goods and services with peculiar characteristics may distinguish them in dynamic and fierce markets. The aim of this article is to identify potencial geographical indications in Bahia, specifically for the flour produced in Nazaré and the artisanal ceramics of Maragogipinho. A mapping of relevant characteristics based on Valente et al. (2013) and Rezende et al. (2015) was used. A significant GI potential was noticed for both products. Owing to the proximity of these regions and their common trading center (Nazaré), the outcome of using a GI would be potentialized by regional spreading.

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Author Biographies

Adriano Alves de Rezende, Professor do Departamento de Ciências Econômicas da Universidade Estadual de Santa Cruz.

Professor da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC. Mestre em Economia pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2011), especialista em Gestão de Negócios e Empreendimentos pela Escola de Negócios (FEA/ Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, 2002), graduado em Ciências Econômicas (UFJF, 2005) e graduação em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências Contábeis e Administrativas Machado Sobrinho (2001). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB entre os anos de 2008 e 2009 e da Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC no período de 2005 a 2009. Atuou como consultor da Know How Merchandising e Consultoria Ltda até o ano de 2010.

Marcelo dos Santos da Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz, Departamento de Ciências Econômicas. Rodovia Jorge Amado Salobrinho 45662900 - Ilhéus, BA - Brasil

Professor Assistente B do Departamento de Ciências Econômicas da Universidade Estadual de Santa Cruz. Possui mestrado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Viçosa (2011), e graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008).

Lindomar Pegorini Daniel, Universidade do Estado de Mato Grosso, Campus de Sinop, Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas - FACISA. Avenida dos Ingás - 3001 Jardim Imperial 78555000 - Sinop, MT - Brasil

Professor Adjunto da área de Economia Aplicada da Universidade do Estado de Mato Grosso UNEMAT - Campus de Sinop, Doutor em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2016), Mestre em Economia pela Universidade Federal de Viçosa - UFV (2011) e Bacharel em Ciências Econômicas pela UNEMAT (2009).

Published

2017-07-03

How to Cite

Alves de Rezende, A., dos Santos da Silva, M., & Pegorini Daniel, L. (2017). Geographical indication: a way to economic growth for Nazaré das Farinhas and Maragogipinho - Bahia. Revista Paranaense De Desenvolvimento - RPD, 38(132), 55–76. Retrieved from https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/904

Issue

Section

Dossiê: Economia Agroindustrial - Org. Prof. Dr. Rodolfo Prates